نقد و بررسي آنلاين فيلم TENET؛ به كارگرداني نولان

فيلم TENET به كارگرداني نولان يكي از برترين و محبوب ترين فيلم هاي سال 2020 معرفي شد. در اين مقاله بصورت كاملا تخصصي به بررسي و نقد كامل قيلم سينمايي TENET 2020 مي‌پردازيم. پيشنهاد مي‌كنم علاقمندان اين فيلم حتما تا انتهاي مقاله همراه با ما باشند.

پس از ماه‌ها تأخير، تغيير و عدم اطمينان، سرانجام زمان آن فرا رسيد كه فيلم Tenet ساخته كريستوفر نولان در سراسر جهان ديده شود. از زمان بسته شدن اجباري سينماها به علت همه‌گيري ويروس كرونا در جهان، Tenet به عنوان اولين انتشار بزرگ استوديويي براي “نجات سينماها” انتخاب شد. اما سوال مهم اين است؛ آيا اين تريلر جاسوسي اكشن ارزش اين ميزان هياهو را دارد يا نه؟بازتوليد متفاوت فيلم‌هاي جيمز باند با يك ايده زمينه‌اي ديوانه پيرامون فيزيك دانشگاهي، يازدهمين اثر نولان را به خطرناك‌ترين و ريسكي‌ترين كار او تاكنون تبديل كرده است. تنت تا لبه ليوانش پُر است از استعاره‌هاي سينماي نولان. به نظر اين فيلمساز بريتانيايي با تنت فيلمي را ارائه داده كه تركيبي از فضاي جاسوسي جيمز باند، تلقين (Inception) و ذوب شدن ذِهن به سبك Memento است.با تمام اوصاف، نويسنده سايت ديجيتال اسپاي يعني ايان ساندوِل طي يك مقاله تلاش داشته به سوالات مختلف بينندگان فيلم Tenet پاسخ دهد. قطعا لازم به ذكر نيست اما اگر فيلم جديد كريستوفر نولان را تا اتنها تماشا نكرده‌ايد، از خواندن ادامه مقاله خودداري بفرماييد. حال اگر فيلم را ديده‌ايد و سوالات مختلفي در ذهنتان نقش بسته، در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد و بدانيد كه اين مطلب كلا اسپويل فيلم است!اگر بخواهم تنت نولان را در يك جمله كوتاه تفسير كنم، بايد بگويم: فيلم از نظر بصري استاندارد‌هاي گاهي چشم‌نواز سينماي نولان را دنبال مي‌كند، و حتي ممكن است در مواردي از آنها پيشي بگيرد. اما تراكم داستاني آن به گونه‌اي است كه بايد به توصيه يكي از شخصيتهاي فيلم، سعي نكنيد آن را درك كنيد، بلكه بايد آن را تنها احساس كنيد.تنت يك دستاورد سينمايي فك‌انداز، جاه‌طلبانه و جسورانه است كه نقاط قوت كريستوفر نولان را در خود جاي داده، اما فراموش نكنيم يك چنين اثر خاصي براي عالي خطاب شدن توسط بيننده عام بسيار پيچيده است. تنت نشان مي‌دهد كه هيچ‌كس بهتر از كريستوفر نولان نمي‌تواند سينماي هوشمند، مهيج و بديع را با سينماي بلاك‌باستري تركيب كند، اما توجه به اين نكته نيز مهم است كه هميشه چنين تركيبي نتيجه دلخواه را نمي‌دهد.در بستر فُرم تنت يك فيلم ژانري سرحال است كه با نمادهايي شبيه به جيمز باند گِره به سينماي علمي تخيلي خورده، در واقع فيلم از منظر فضاسازي بسيار شبيه به “Inception” است (يك فيلم سرقتي با چرخش علمي تخيلي) و با همان توضيحات مداوم علمي درون آن اثر.

كريستوفر نولان هميشه يكي از هواداران پروپاقرص فيلم‌هاي «جيمز باند» بوده و اين علاقه به‌وضوح در فيلم «تنت» مشهود است. البته او يك فيلم جيمز باندي نساخته اما هيجان و حسي كه تماشاي «انگاشته» به تماشاگر مي‌دهد دقيقاً مشابه فيلم‌هاي «جيمز باند» است. او در مصاحبه‌اي گفته است: «از مدت‌ها قبل از ساخت فيلم «تنت»، هيچ‌كدام از فيلم‌هاي «جيمز باند» را نديدم؛ نمي‌خواستم تماشاي آنها روي فيلم تأثير بگذارد، بلكه مي‌خواستم خاطرات و احساساتم نسبت به آن ژانر، الهام‌بخش من باشند.»

«انگاشته» هيچ كم و كاستي در مسائل فني و اجرايي ندارد. تمام اعضاي تيم، به خصوص هويته ون هويتما (فيلمبردار) و جنيفر ليم (تدوين‌گر فيلم) خود را به خوبي با تفكرات نولان وفق داده‌اند. عملكرد هنرپيشگان نيز رضايت‌بخش است. عملكرد آنها وقتي ستودني است كه بدانيم نولان از بازيگران شخصيت‌هاي اصلي خواسته تا ياد بگيرند ديالوگ‌هايشان را به شكل معكوس ادا كنند. اين موضوع براي كنت برانا دشوارتر هم بوده چرا كه او بايد اين كار را با لهجه روسي انجام مي‌داده است.نولان با قاطعيت تمام گفته بود كه فيلم جديدش راجع‎‌به سفر در زمان نيست. صحنه‌هايي در فيلم وجود دارند كه يك كاراكتر چيزهايي را به كاراكتر ديگر توضيح مي‌دهد و هربار مي‌گويد اگر كاملاً آن را متوجه نمي‌شوي، مشكلي نيست. مثلا در يكي از سكانس‌ها، لارا (با بازي كليمانس پوزي كه ما را به ياد مأمور كيو (Q) در فيلم‌هاي «جيمز باند» مي‌اندازد) جان ديويد واشنگتن (جيمز باند فيلم نولان) را با گلوله‌هايي آشنا مي‌كند كه در زمان رو به عقب حركت مي‌كنند. لارا مي‌گويد: «سعي نكن دركش كني. اين سفر در زمان نيست، اين يه فناوريه كه ميتونه آنتروپي يك شئ رو معكوس كنه.» به عبارت ديگر، كريستوفر نولان مي‌خواهد به ما بگويد كه «انگاشته»، «بازگشت به آينده» (فيلم علمي تخيلي رابرت زمكيس با عنوان اصلي «Back to the Future») نيست. داستان فيلم كاملاً جدي است؛ جلوگيري از آغاز جنگ جهاني سوم. قهرمان فيلم مي‌پرسد: «اين جنگ جهاني يه جور هولوكاست هسته‌ايه؟» لارا پاسخ مي‌دهد: «نه، بدتره.»

داستان فيلم Tenet آخرين ساخته كريستوفر نولان

موضوع فيلم Tenet تنت كمي پيچيده‌ است؛ مخصوصا در حال حاضر كه اطلاعات كمي از ماجراي كلي فيلم در دست داريم. حتي در وب سايت رسمي فيلم تنت، خلاصه طرح فيلم قرار داده نشده و تنها منبع براي حدس داستان فيلم، تريلري است كه از آن منتشر شده است.مي‌توان حدس زد كه فيلم تنت در رابطه با يك مامور مرده است كه نقش او را ديويد واشينگتون (David Washington) بازي مي‌كند. اين مامور گويا در «زندگي پس از مرگ» دوباره اجير شده و به او يك ماموريت داده‌اند.مقصود از «زندگي پس از مرگ» مشخص نيست و اين عبارت مي‌تواند هم به يك آژانس يا سازمان اشاره داشته باشد و هم به زندگي پس از مرگ انسان.

در ادامه نقد فيلم Tenet جزييات اين فيلم فاش مي‌شود

سوال اينجاست كه پس از چند بار تماشا و فهم كامل معماي يك فيلم، چه عنصر ديگري بايد با مخاطب همراه شود تا فيلم Tenet هيچ گاه در طي زمان از خاطرش نرود و حتي در زندگي‌اش جريان يابد

قاعده شكار و شكارچي، با گسترش ايده جهان‌هاي موازي، به فيلم تنت هم آمده است. شروع روايت فيلم به نوعي از اين نقطه است كه كاراكتري به نام نيل (با بازي رابرت پاتينسون) در جهت معكوس زمان حركت كرده تا در مسير پروتاگونيست (با بازي جان ديويد واشنگتن) قرار بگيرد و حلقه زماني‌اش را تكميل كند. جايي كه خود نيل هم مي‌گويد: اتفاقي كه افتاده، افتاده». آن‌ها بايد طبق مسير از پيش تعيين شده حركت كنند تا حلقه‌هاي زماني خود را كامل كنند و موجب نجات جان بشريت از نابودي به وسيله آن الگوريتم شوند.نولان نيز مثل هميشه، فيلم را يا يك حادثه شروع مي‌كند. حادثه‌اي كه در آن كاراكتر‌ها بيش از مخاطبان اطلاع دارند و طرح و توطئه آن پيش از شروع فيلم، برنامه ريزي شده است. نتيجه مي‌شود آن كه ما بايد با كنجكاوي تمام به دنبال كاراكتر‌ها بيفتيم تا از ماجرا سر در آوريم. اما اين حادثه ابتدايي چند تفاوت مهم با شروع‌هاي قبلي نولان دارد. نكته اول آنكه فيلم با حضور خود آنتاگونيست شروع نمي‌شود. عنصري كه به فيلم‌هاي قبلي نولان كمك مي‌كرد كه مخاطبان انتظارشان را با ديدن يك آنتاگونيست جذاب بالا ببرند و منتظر نبردي جذاب‌تر بمانند. اما در اينجا به خصوص در مرتبه اول تماشاي فيلم، آنقدر متوجه خطر موجود در صحنه نمي‌شويم. اين درست است كه مثل هميشه باز هم با يك سرقت در فيلم نولان طرفيم. اما سرقت چه چيز و از سمت كي؟ آنقدر مشخص نيست. اهميت ماجرا نيز همين طور. شايد بيراه نباشد كه در همين ابتدا از موسيقي گورنسن (جايگزين بر حق هانس زيمر در اين فيلم نولان) بايد تمجيد كرد كه بار زياد هيجان ابتداي فيلم و ساير لحظات اكشن را او تامين مي‌كند.تفاوت بعدي اين شروع، در يكسان بودن اطلاعات ما و پروتاگونيست است. ما همزمان با كاراكتر اصلي، اولين مواجه‌مان را با پديده تنت تجربه مي‌كنيم در حالي كه از جزييات آن خبر نداريم. حال انتخاب اين مقطع زماني از كاراكتر پروتاگونيست، دست نولان را باز گذاشته تا هر چقدر كه بخواهد به ما درباره اين پديده اطلاعات بدهد و از پيچيدگي آن كم كند. از سوي ديگر، بي‌اطلاعي پروتاگونيست از جهان‌هاي موازي موجود در فيلم (و همين طور بي اطلاعي ما) بستر را براي يك استفاده ديگر از قاعده شكار و شكارچي فراهم كرده است. جايي كه پروتاگونيست در نمايشگاه آسلو با يك نفر درگير مي‌شود كه در جهت معكوس زمان كه پيش مي‌رويم در مي‌يابيم كه آن فرد خودش است. خودش به دست خودش لو رفته يا بهتر بگويم شكار شده. اين شكل از زاويه ديد باز هم موجب غافل گيري مي‌شود.

بازيگران فيلم سينمايي تنت نولان

فيلم Tenet نولان قرار است شامل مجموعه متنوعي از بازيگراني باشد كه بخشي از آن‌ها شامل افراد جديد و بخش ديگر از افرادي هستند كه قبل از اين در آثار ديگر نولان شاهد حضورشان بوده‌ايم. از ستاره‌هاي فيلم مي‌توان به جان ديويد واشينگتون (John David Washington) اشاره كرد كه قبل از اين او را در آثاري همانند Ballers و BlackkKlansman ديده‌ايم. ستارگان ديگر فيلم تنت رابرت پتينسون (Robert Pattinson) و اليزابت دبيكي (Elizabeth Debicki) هستند. دبيكي را قبل از اين در آثاري همانند Widows و Guardians of the Galaxy, Vol. 2 ديده‌ايم. علاوه بر گزينه‌هاي گفته شده، در فيلم تنت شاهد حضور مايكل كين (Michael Caine) و كنت برانا (Kenneth Branagh) نيز خواهيم بود.منبع: https://www.plaza.ir/mag/139909/212551/tenet-movie-everything-we-know/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.